söndag 25 maj 2008

Om öron kunde vomera

"Personligen tycker jag låtarna i år inte var bra. Men Europa förstår oss inte. Det är ingen idé att vara med i schlager-EM längre." Så sa Staffan Jordansson, Charlotte Perellis manager, inatt efter "fiaskot".

Personligen tycker jag också att det fanns dåliga låtar med i år, Sveriges bidrag Hero till exempel. Jag har hela Europa, bortsett från Malta, bakom mig. (Våra grannländer klarade inte ens av att "snällrösta" - så dåligt var det).

Jag håller med Staffan. Det är ingen idé att Charlotte är med i schlager-EM (eller Eurovision song contest som det faktiskt heter). Det är heller ingen idé att Carola är med, eller något annat av våra "säkra" kort. För let's face it: i Europa är de lika säkra som en japansk hoppstege i poker.

I hate to say I told you so, men Charlotte Perelli var aldrig ämnad att vinna. För att vinna måste man nämligen ha en bra låt. Det kommer man aldrig att ha om man fortsätter att sträva efter en ny "Waterloo", "Diggiloo diggiley", "Fångad av en stormvind" eller "Tusen och en natt".Då var då, nu är nu.

Hur många gånger hör man inte "ja, alltså den är ju bra, men den är ingen schlager"? Det är ju bara att inse att det är inte Europa som inte förstår oss, utan vi som inte förstår Europa.
Jag tycker det är dags att gå vidare, tvångspensionera Bert Karlsson och Christer Björkman, följa efter Europa, och kanske rösta fram en BRA låt som bidrag nästa år.

Inga kommentarer: