tisdag 25 mars 2008

Min tanke var

att mitt hundrade inlägg skulle bli ett slags jubileum. En hyllning av någon form. Nu blev det ett sans-internet-inlägg skrivet på min mobil framför dumburken och idogt wiispelande. Nåja, jag får väl sikta in mig på 150 eller 200 då istället.

Något jag ändå känner för att hylla så här på morgonkvisten, är de goda nyheterna som möter mig i dagstidningarna. För mig är det helt bisarrt att det har fått finnas kvar i sin nuvarande form så pass länge. Lite justeringar Maud, sen är det bara att köra. Så att det ryker.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker att det är ett dumt förslag som C kommer med. Det ska inte spela någon roll hur mkt du tjänar för att få barnbidrag.

Anonym sa...

Jag håller helt enkelt inte med. Jag är mer än villig att "ge upp" mitt bidrag för att någon som behöver det bättre ska få det istället! Varför få bidrag om man inte behöver det? Jag gillar inte allt i det där förslaget, men själva tanken att de som behöver ska få mer gillar jag mycket!

Anonym sa...

Klart att det ska vara nån sorts behovsprövning av barnbidraget, det är ju det bidrag går ut på i vanliga fall, förutom möjligen Kungens apanage.

Ta bostadsbidrag tex, det är väl knappast någon som tycker det är konstigt att en höginkomsttagare inte får bostadsbidrag eftersom man tjänar så pass mycket.

Anonym sa...

Näe, men barnbidraget är till barnen! Alla barn är lika värda och ska ha lika mycket pengar, oavsett hur mycket ens föräldrar tjänar. Jag förstår principen med att de som tjänar bra klarar av att försörja sina barn, men ser man varje barn som barn oavsett ekonomisk standard, så bör alla ha lika mycket.

Anonym sa...

Jag tycker också att alla barn och alla vuxna är lika mycket värda. Däremot så tycker jag det är otroligt snett att alla får lika mycket i barnbidrag.

Det är ju inte peng man får som ett bevis på ens människovärde - det är en hjälp för att alla barn ska kunna få förutsättningen att ha en dräglig barndom.

Vissa behöver den inte alls - och kan alltså sätta in det på ett konto och bara klappa sig på magen och se kapitalet växa. Medan vissa barn äter och har på sig sitt barnbidrag (och ibland knappt det). Jämlikt värre!

Pengarna får föräldern/-rarna som ett bidrag till barnets uppehälle och uppfostran - och om man inte behöver den hjälpen så tycker jag att de som verkligen behöver den ska få mer istället.

Anonym sa...

Fast kungens apanage tycker jag är bra. Tänk bara på hur många som skulle bli arbetslösa om han inte fick nå pengar och inte kunde vara kung längre?

De som har det svårt med pengar får väl gå ut och jobba lite mera då, och inte bara ligga hemma på sofflocket!!!!!!! ;) Jag vill ha barnbidrag. Punkt slut.