söndag 30 mars 2008

Låt piskan vina över min rygg

Nu ska jag bjuda på lite självrannsakan:
Imorgon börjar jobbet igen och påsklovet det ljuva har kommit till ända. Det här inte min starka sida. Snarare en av mina allra svagaste. Jag har ingen som helst självdisciplin (såvida det inte gäller någon annan än mig själv - då får jag saker gjort!).

Jag är värsta flummet som bara lallar runt. Eller det gör jag ju inte heller egentligen - jag får massa småsaker gjorda. ALLT blir plötsligt roligare än att göra det jag egentligen måste göra. Jag har t.ex. planterat om de 3 mest besvärliga växterna som jag har sparat för att göra "någon dag då mitt tålamod är på topp". Det visade sig vara idag.

Jag har även gett näring åt alla mina övriga blommor. Jag har bytt namn på alla lektionsfiler jag hämtat hem, så att jag nu har dem noggrant sorterade i min jobbmapp.

Men har jag städat bilen? (detta skulle göras innan påsklovet var slut) - svar: nej!
Har jag skrivit stöd och förberett färdigt utvecklingssamtalen som jag ska ha imorgon och på tisdag? - svar: skulle inte tro det, nej!
Kommer jag att göra det idag? svar: Jag vet inte.

Jag har nog aldrig haft så städat hemma som under min studentperiod. Så fort det vankades pluggning: "Hmmm... om man skulle ta och städa/rensa/vädra ur garderoberna?" "Var det inte fasligt länge sedan jag rensade avloppsbrunnen i duschen?" "Har inte cykelkedjan gnirkat lite väl mycket senaste veckan?". Och tänka sig, jag fick min universitetsexamen jag också.

Lösningen på mitt problem: improvisation och ordbajseri - mina två allra starkaste sidor.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ordbajseriet är en gåva i vårt jobb! =)

Maria sa...

Ja verkligen, utan ordbajseri försmäkta vi på denna ö. :)