fredag 29 augusti 2008

Back in the USSR

Min kära ryska balalajka - dock vackrare i verkligheten än återskapad i paint.

Ikväll gjorde jag slag i saken. Jag letade fram stämpipan och gick ut i förrådet och hämtade in balalajkan.

Balalajkan inhandlades i Apatity Ryssland, i september 1995. Den kostade 42 kronor. Jag har dock aldrig någonsin kunnat spela på den, och enda gången den fick lite kärlek var då min bror och Lidde skulle bilda ett band (med ett väldigt vackert namn, tyvärr kommer jag inte ihåg det nu). Då skulle någon av dem spela "ryss-gura".

Nu har jag alltså stämt alla tre strängar, och hittat en online-balalajka-skola på engelska. Jag plinkar och plinkar och har lärt mig fyra ackord hittills. Första låten på balalajka blev "Breaking up is hard to do" (första på gitarr blev Round here med Counting crows, på den tiden det begav sig).

Här sitter jag alltså och spelar Breaking up is hard to do om och om igen för att nöta in de fyra ackorden. Jag är rädd att jag snart får en skilsmässoansökan inkastad i mitt rum.

Inga kommentarer: