söndag 15 juni 2008

Jag - en norrländska med superkrafter

Nu har årets epidemi kommit. Nu är de här. Norrlands motsvarighet till Gotlands stockholmare och Varbergarnas boråsare. De vidriga blodtörstande asen. Jag talar naturligtvis om myggen.

Mygg är irriterande. Mygg gör ont. Mygg kan förstöra vilken trevlig sommarkväll som helst.

För vissa kan mygg vara mer än bara irriterande. Myggbetten blir stora blaffor som är illröda och kliar, och någon hejd på eländet finns inte. En bekant visade för två veckor sen upp sina ben, och berättade att hon varit ute och grillat på lördagskvällen. På ena benet hade hon 83 myggbett, och på det andra hade hon slutat räkna vid 40. Det är här min superkraft kommer in i bilden.

Visst hade jag kanske hellre kunnat flyga, eller haft magiskt hår, men jag känner att med tanke på vart jag är bosatt så är min superkraft ganska så lämplig: Jag får inga myggbett. Har aldrig fått, kommer mest troligt aldrig att få.

Men de är ju ändå där och gör illa mig - de asen, så det är bara dagen efter jag kan vara glad och tacksam över min superkraft.

4 kommentarer:

Anonym sa...

känner mig så där otroligt sugen på att åka upp till er. inte.

Anonym sa...

Är det en skröna att om man går ut naken i skogen i början av sommare och blir massa myggbiten blir man immun?? *ler* eller e det så du gjort?

Anonym sa...

Det finns tydligen någon hjärtmedicin som har som bieffekt att myggen inte gillar en. Är det något sånt hon har kommit över? Leenas skröna lät ju jättemysig. Kanske ska testa det? Eller inte.

Anonym sa...

Jag har hört talas om skrönan, men huruvida den är sann eller ej kan jag inte svara på då jag inte får myggbett varken av de första stormyggen eller de vanliga myggen - I wouldn't know the difference. :)

Någon hjärtmedicin som ska fungera repellerande har jag aldrig någonsin hört talas om eller provat. Däremot vet jag att det finns pollen/allergi-medicin som de facto fungerar avskräckande.