söndag 4 november 2007

3 fasor

Jag kan tycka att det är lite märkligt att bland alla mina fasor (det finns ett gäng) så är det väldigt få som handlar om människor eller något som människan påverkar. Jag är helt enkelt inte smart nog att vara rädd för våldtäktsmän eller mördare. De ligger låååångt ner på min lista. Fanatiska människor ligger dock högre upp. Såna som helt enkelt ger upp sitt förnuft för att med hela sin organism hänge sig åt något. Det, om något, är läskigt (och i mina ögon fasligt farligt) med oss människor.

Nåväl, tillbaka till topp 3 på min fas-lista. Alla 3 handlar om djur, så mycket kan jag avslöja.

På 3:e plats har vi allas vår kära lilla livsfarliga brunbjörn. Jag tror att jag skulle hinna dö av skräck innan den ens hann lyfta ramen. Denna fasa blir bara större och större för varje år.

På 2:a plats har vi den majestätiska och fullkomligt vedervärdiga vithajen. Jag har sedan dokumentären där en kvinnlig dykare blir biten i tummen (!) som jag såg i min tidiga barndom haft mycket svårt att tycka om detta vidunder. Att min dykande lillebror fick för sig att flytta till Hajattacklandet under ett halvår var en svår prövning för mitt psyke. Han fick dock med sig ordentligt med skräckpropaganda.

Detta hajattackland för oss osökt in på förstaplatsen där min absolut största fasa ligger och vilar, och bara väntar på att få sätta tänderna i oss, rulla oss runt under vattnet tills vi drunknar, och sedan avslutningsvis ta oss till en grotta där vi får ligga och ruttna innan han/hon knyter fast servetten runt halsen, vässar besticken och kalasar på oss. Jag pratar alltså om krokodilen (alligatoren funkar nästan lika bra). Detta fruktansvärda, bestialiska monster önskar jag ingenting annat än en grundlig utrotning.

Anledningen till att jag rannsakar mina fasor just idag är dagens aftonblad, och deras artikel om den man som befann sig i hajattackland och som onykter beslöt sig för att ta sig ett dopp (Hallå? I krokodiltäta hajattackland? Jag skulle inte ens våga dricka kolsyrat vatten på flaska, så rädd skulle jag vara för vatten i detta land). Jag hoppas att de 40 stygnen i hans ansikte får honom att tagga ner det där living-on-the-edge som han håller på med!

2 kommentarer:

Anonym sa...

med tanke på dina två största fasor så antar jag att du inte var helt överförtjust när du fick höra att Andreas skulle bege sig ut i Kakadu? å jag antar vidare att du inte alls är så imponerad av närbilderna som han fick med sig hem?

Anonym sa...

Klockren bild! :) Jag skulle nog oxå placera haj och krokodil högt upp på min lista. En brunbjörn hinner man iaf se i vitögat innan man faller ned död. De andra två är ju läskiga lönnmördare där vi linsprydda människor inte har en chans att upptäcka dem under vattnet!!!